onsdag 1 september 2010

Bara så

Jag ska villigt erkänna att jag har en massa språkliga ticks som jag kämpat med i år och dag att få bort. Det har vi nog alla, och de flesta av oss är blinda för dem!

Under många år har jag arbetat på en novellsamling. Eftersom det gått lång tid medan första novellen och den senaste, har språket förändrats rejält under tiden.

Efter att ha gått igenom texterna ett tiotal gånger så gjorde jag det nu en sista gång, och tänka sig: så och bara! De två onödigaste orden i det svenska språket! Det är så lätt att missa, men nu tror jag att jag rensat ut det värsta - och en utomstående person ska också läsa igenom.

Jag tog till och med bort en novell för att den helt enkelt inte höll måttet, och jag är inte den som dödar sina älsklingar i onödan :)

Novellsamlingen heter Bögskräck och kommer ut under hösten.